Algemene voorwaarden

  • Deze algemene voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen DMOA architecten bv bvba, uitbater van KRUUL, en elkeen die gebruik maakt van haar logistiek en/of diensten, voor zover van deze algemene voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk of elektronisch is afgeweken. Toepassing van voorwaarden van iedere andere eventuele contractpartij wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zouden zijn, blijven de overige bepalingen volledig van toepassing.

  • “KRUUL” wordt uitgebaat door DMOA architecten bv bvba, met zetel te Erasme Ruelensvest 21c, 3001

    Heverlee, en met ondernemingsnummer BE 0810150037.

    “Huurder” betekent elke persoon of rechtspersoon die een huurovereenkomst sluit met KRUUL;

    “Workshopbegeleider” betekent elke persoon die een workshop begeleidt bij KRUUL;

    “Partijen” betekent KRUUL en de Huurder en/of Workshopbegeleider;

    “Deelnemer” betekent elke persoon die deelneemt aan een workshop of evenement;

    “Diensten” betekent de diensten en prestaties geleverd door KRUUL in het kader van de Overeenkomsten;

    “Overeenkomst” betekent elk contract gesloten met KRUUL betreffende de huur van het pand, de huur van het pand inclusief specifieke diensten of het gebruik van het pand met het oog op het organiseren van een workshop of specifiek evenement.

  • Een Overeenkomst komt slechts tot stand na schriftelijke/elektronische bevestiging van KRUUL ter aanvaarding van de opdracht. Alle offertes worden opgemaakt op basis van de door de Huurder verstrekte informatie, hetgeen alle noodzakelijke informatie dient te bevatten dewelke invloed zou kunnen hebben op de Overeenkomst en haar uitvoering. Indien de door de Huurder verstrekte informatie onvolledig en/of onjuist zou blijken, behoudt KRUUL zich het recht voor een aanvullende offerte op te stellen en, desgevallend, de oorspronkelijke offerte en/of Overeenkomst als onbestaande te beschouwen. Extra kosten ingevolge van verkeerde informatie kunnen aan de Huurder worden aangerekend. Door het sluiten van een Overeenkomst, of bij aanvatting van de Diensten na aanvaarding van een offerte door de Huurder, aanvaardt de Huurder uitdrukkelijk de hier vermelde algemene voorwaarden, behoudens afwijkende bijzondere voorwaarden tussen Partijen schriftelijk overeengekomen in een Overeenkomst. Elke annulering van de bestelling en/of Overeenkomst dient schriftelijk te gebeuren. Zij is slechts geldig mits schriftelijke aanvaarding door KRUUL.

  • Het is mogelijk om de evenementenlocatie van KRUUL te huren, al dan niet inclusief specifieke diensten met het oog op het organiseren van een activiteit of evenement voor een Huurder. Deze specifieke diensten worden in de bijzondere voorwaarden van de huur – of evenementenovereenkomst opgenomen.

  • De uitvoering van de Overeenkomst tussen de Huurder en KRUUL is gebaseerd op de door de Huurder opgegeven mogelijkheden en omstandigheden. De Huurder erkent rekening te houden met volgende modaliteiten en doet hiervoor het nodige om uitvoering van de Overeenkomst mogelijk te maken:

    - De zaalvoorzieningen zoals bepaald.

    - De standaardhuurprijs (zie huurprijstabel)

    - Afname van drank kan via KRUUL verlopen. Daarnaast kunnen er nog extra diensten verleend worden wanneer gewenst. De Huurder is in principe vrij om zelf te voorzien in overige catering, na goedkeuring van KRUUL.

  • Bij annulatie door overmacht (dit bevat maar bestaat niet enkel uit een pandemie of extreem noodweer) wordt een annuleringsvergoeding van 35% van het geoffreerde bedrag aangerekend.

    6.1. Huurder

    De Overeenkomst kan door de Huurder meer dan 10 werkdagen voor de contractueel bepaalde datum kosteloos geannuleerd worden.

    In geval van annulering door de Huurder minder dan 10 werkdagen, maar meer dan 5 werkdagen voor de contractueel bepaalde datum wordt er een annuleringsvergoeding van 50% van het geoffreerde bedrag betaald.

    In geval van annulering door de Huurder minder dan 5 werkdagen voor de contractueel bepaalde datum wordt er een annuleringsvergoeding van 80% van het geoffreerde bedrag betaald.

    Bij annulering door de Huurder op de contractueel bepaalde datum, wordt er een annuleringsvergoeding van 100% van het geoffreerde bedrag betaald.

    6.2. Workshopbegeleider

    De Overeenkomst kan door de Workshopbegeleider meer dan 10 werkdagen voor de contractueel bepaalde datum kosteloos geannuleerd worden.

    In geval van annulering door de Workshopbegeleider minder dan 10 werkdagen voor de contractueel bepaalde datum wordt er een annuleringsvergoeding van 50% van het geoffreerde bedrag betaald.

    Bij annulering door de Workshopbegeleider op de contractueel bepaalde datum, wordt er een annuleringsvergoeding van 75% van het geoffreerde bedrag betaald. In geval van overmacht of aangetoonde ziekte kan de Workshopbegeleider kosteloos annuleren.

    6.3. Deelnemer

    De Deelnemer gaat akkoord met deze algemene voorwaarden bij betaling van het inschrijvingsgeld of bij het accepteren van de algemene voorwaarden tijdens de inschrijving. Inschrijving van de Deelnemer is pas definitief als het inschrijvingsgeld ontvangen werd.

    In geval van ziekte van de Deelnemer wordt het inschrijvingsgeld niet terugbetaald.

    De Deelnemer kan kosteloos annuleren tot 4 weken voor de workshop.

    Bij annulering door de Deelnemer minder dan 4 weken voor de workshop wordt 50 % van het inschrijvingsgeld aangerekend.

    Bij annulering door de Deelnemer minder dan 5 werkdagen voor de workshop wordt 100% van het inschrijvingsgeld aangerekend.

    Deelname aan de workshop / het evenement kan geannuleerd worden als er niet voldaan wordt aan het minimum aantal inschrijvingen. In geval van annulering van de workshop / het evenement heeft de Deelnemer de keuze tussen aansluiten bij een volgende datum of terugbetaling van het inschrijvingsgeld.

    KRUUL kan steeds kosteloos annuleren.

  • De Prijs wordt bepaald in de offerte en/of de Overeenkomst. De prijzen worden opgegeven in EURO en zijn steeds exclusief BTW.

  • De prijs is betaalbaar voor of op de factuurdatum en dient via bankoverschrijving betaald te worden. In geval van niet-betaling en/of laattijdige betaling zal de prijs van rechtswege en zonder vereiste van voorafgaande ingebrekestelling, worden verhoogd met een forfaitaire vergoeding van 15,00% van het factuurbedrag, met een minimum van 50 EUR, onverminderd het recht voor KRUUL om werkelijke bewezen schade die deze forfaitaire schadevergoeding overtreft, bijkomend te vorderen. Daarenboven is zonder vereiste van voorafgaande ingebrekestelling een verwijlintrest verschuldigd van 12,00% per jaar. KRUUL houdt zich het recht voor om haar verbintenissen op te schorten bij niet-nakoming van de verbintenissen van de Huurder.

  • Bij schade, verlies of diefstal van het verhuurde materiaal (gebouw en toebehoren) moet de huurder deze kosten vergoeden. Het materiaal van KRUUL wordt, behoudens onmiddellijk tegenbericht vanwege de Huurder, geacht geleverd te zijn in onberispelijke staat. Alle schade aan het gebouw of materiaal wordt geacht te zijn aangericht door de Huurder en/of personen die onder diens verantwoordelijkheid vallen.

  • Bij gebreke aan gemotiveerde schriftelijke betwisting binnen de drie werkdagen vanaf de factuurdatum, wordt de factuur onherroepelijk als aanvaard beschouwd.

  • De Overeenkomsten nemen van rechtswege een einde na afloop van de in de Overeenkomst voorziene opdracht en/of Diensten; mits nakoming van alle verplichtingen voortkomend uit de gemaakte afspraken en voormelde Overeenkomsten.

  • Elk geval van overmacht of toeval bevrijdt KRUUL van rechtswege van om het even welke verbintenis, zonder dat de Huurder aanspraak zal kunnen maken op enige schadevergoeding.

  • Alle noodzakelijke verzekeringen m.b.t de door de Huurder voorziene activiteit in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst zijn ten laste van de Huurder. KRUUL is slechts aansprakelijk voor een eigen bewezen zware fout, opzettelijke fout of zware nalatigheid met bewezen schade tot gevolg. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat KRUUL onder geen beding aansprakelijk is voor enige schade aan derden, waaronder, zonder enige beperking de aangestelden, de klanten, bezoekers, deelnemers en/of de leveranciers van de Huurder.

  • Indien in een Overeenkomst met KRUUL wordt afgeweken van de algemene voorwaarden, betreft dit bijzondere voorwaarden. Deze bijzondere voorwaarden hebben voorrang op de algemene voorwaarden.

  • De rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Leuven zijn exclusief bevoegd om kennis te nemen van geschillen. Het Belgisch recht is van toepassing.

  • Door het accepteren van de offerte of door het inschrijven voor een event van Kruul verklaren de gebruikers zich akkoord met de algemene voorwaarden.

Huishoudelijk Reglement

  • Dit huishoudelijk reglement is van toepassing op de lokalen van KRUUL. In dit reglement worden volgende namen gebruikt:

    De toezichthouder: dit is de verantwoordelijke van het lokaal, in dit geval DMOA architecten bv bvba, met zetel te Erasme Ruelensvest 21c, 3001 Heverlee, en met ondernemingsnummer BE 0810150037, zijnde de eigenaars en verhuurders van KRUUL

    De gebruiker: een meerderjarig persoon, organisatie of vereniging (vertegenwoordigd door een meerderjarig persoon) die een lokaal huurt en die bijgevolg hoofdelijk aansprakelijk is voor de aangegane verbintenis. De gebruiker dient steeds en gedurende de volle duur van de activiteit ter plaatse aanwezig te zijn.

    Een overzicht van de uitrusting van de verschillende lokalen:

    Eventruimte gelijkvloerse verdieping

    ° Vaatwas

    ° Warmhoudkast

    ° Inox spoelbak

    ° Keukenmengkraan

    ° Oven

    ° Ladekoelkast

    ° Koelkast

    ° Microgolfoven

    ° 6 tafels voor 4 (tot max. 6) personen, op te stellen als eettafels of receptietafels

    ° Maximum 28 stoelen

    Eventruimte dakverdieping

    ° Vaatwas

    ° Koelkast

    ° Inox spoelbak

    ° Microgolfoven

    ° Espressotoestel

    ° 4 tafels voor 4 (tot max. 6) personen, op te stellen als eettafels of receptietafels

    ° Maximum 18 stoelen

  • 1. De toezichthouder heeft de leiding en geeft alle nodige aanwijzingen.

    2. De gebruiker dient de aanwijzingen en richtlijnen van de toezichthouder te volgen.

    3. De toezichthouder mag de activiteit van de gebruiker altijd controleren en mag altijd het gehuurde lokaal betreden.

    4. De toezichthouder heeft het recht om de activiteit van de gebruiker stop te zetten als de gebruiker de afspraken niet respecteert en kan de gebruiker ook verplichten om het gebouw te verlaten.

    5. Als de gebruiker weigert om de activiteit stop te zetten en/of het gebouw te verlaten, wordt de politie verwittigd.

  • 1. De procedure voor het openen en sluiten van de lokalen verloopt via het bedieningspaneel bij de ingang. Meer uitleg hierover vind je op de bevestigingsbrief die de gebruiker ontvangt na de reservatie. 2. Klaarzetten en opruimen van de lokalen dient te gebeuren binnen de afgesproken uren (deze uren worden vooraf afgesproken en kunnen niet ter plaatse veranderd worden). Ten laatste op het einduur moeten de lokalen opgeruimd en verlaten zijn.

    3. De gebruiker mag alleen de ter beschikking gestelde lokalen gebruiken. Een ander lokaal, de gang, of de hal mogen niet gebruikt worden voor een activiteit.

    4. De gebruiker mag de lokalen niet aan derden afstaan.

    5. Bij het verplaatsen van materialen draagt men er zorg voor de gebruikte materialen en de infrastructuur niet te beschadigen.

    6. Het beschikbaar meubilair is niet weerbestendig en daarom uitsluitend bedoeld voor gebruik IN het gebouw.

    7. Met uitzondering

    8. De gebruiker is verantwoordelijk voor alle materiaal dat hij meebrengt en is verplicht dit onmiddellijk na de beëindiging van de activiteit te verwijderen (KRUUL kan niet aansprakelijk worden gesteld voor materiaal dat achtergelaten wordt door de gebruiker: niet voor mogelijke beschadigingen, noch voor diefstal of verlies).

    9. KRUUL is niet aansprakelijk voor ongevallen of diefstallen tijdens de verhuring.

    10. Het is verboden ramen, deuren, panelen, wanden en vloeren te benagelen, te beplakken, te beschilderen of van enig hechtingsmiddel te voorzien. Herstellingskosten of extra poetsbeurten zullen worden aangerekend.

    11. De gebruiker verplicht er zich toe om toe te zien dat de wetgeving op de dronkenschap, de openbare moraliteit, de jeugdbescherming, de geluid- en milieuhinder, het stedelijk politiereglement, het verbod op het gebruik van verdovende middelen, en dergelijke stipt wordt toegepast. Ingeval van overtreding en /of gegronde klachten kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om een nieuwe huurovereenkomst met de gebruiker te weigeren.

    12. De gebruiker dient zelf een EHBO koffer te voorzien. 13. Het gebruik van een friteuse is verboden.

  • Volgende activiteiten zijn niet toegelaten in de lokalen:

    1. Erediensten

    2. Openbare verkopen

    3. Activiteiten die niet vermeld staan op de aanvraag.

    4. Activiteiten die in strijd zijn met de grondwet en de mensenrechten.

    5. Dierenshows

    De toezichthouder kan een activiteit weigeren of de toelating intrekken in volgende gevallen:

    1. Als er gevaar is voor de veiligheid en/of de openbare orde

    2. Bij overmacht

    KRUUL is niet aansprakelijk voor de schade die geleden wordt naar aanleiding van het weigeren of het intrekken van de toelating.

  • 1. Elk lokaal moet altijd snel en veilig evacueerbaar zijn. Er mogen daarom nooit meer personen tot een lokaal worden toegelaten dan de maximumcapaciteit voorschrijft. Bij overtreding van deze maxima kan KRUUL niet verantwoordelijk worden gesteld voor eventuele ongevallen. De aansprakelijkheid ligt dan volledig bij de gebruiker.

    2. In alle lokalen geldt een absoluut rookverbod (gooi ook geen sigarettenpeukjes in de vuilniszakken). Als gebruiker ben je verantwoordelijk voor het toezien op de naleving van dit verbod.

    3. Alle uitgangen en nooduitgangen moeten vrijgehouden worden. De uitgangen mogen tijdens de activiteit nooit vergrendeld worden. De bordjes met ‘uitgang’ en ‘nooduitgang’ moeten altijd duidelijk zichtbaar zijn. Alle brandbestrijdingsmiddelen (brandhaspels en blusapparaten) moeten altijd goed zichtbaar en bereikbaar blijven.

    4. De normen en reglementen over brandveiligheid dienen te worden gerespecteerd.

    5. Er mag geen gemakkelijk brandbaar materiaal worden gebruikt voor de versiering van de lokalen. Voorbeelden van gemakkelijk brandbaar materiaal zijn: rietmatten, stro, karton, boomschors, papier, makkelijk brandbaar textiel en kunststoffen.

    6. Sfeerverlichting (kaarsen of petroleumlampen) en fakkels mogen niet gebruikt worden. 7. Toestellen die op gas werken zijn verboden in en rond de lokalen.

    8. Elektrische toestellen mogen alleen gebruikt worden op de plaats die de toezichthouder heeft aangeduid.

    9. De lokalen moeten steeds bereikbaar zijn voor de hulpdiensten. Let er dus op dat niets de doorgang verhindert en dat de toegangsdeur niet op slot is.

    10. De ramen op de gelijkvloerse verdieping dienen steeds gesloten te blijven. Enkel het grote schuifraam aan de achterzijde van het gebouw dat uitgeeft op het terras mag geopend worden.

    Noodnummers

    Medische hulp en brandweer: 112 Politie: 112

    Antigifcentrum: 070 245 245

    Een toezichthouder van KRUUL is bereikbaar op:

    Judith Caeyers:0499 745 808

    Benjamin Denef: 0477 66 06 89

    Matthias Mattelaer: 0486 96 44 92

  • De toezichthouder doet geen bewaking. Hij is niet verantwoordelijk voor beschadiging, verlies, diefstal of brand van wat er in het lokaal staat. De gebruiker moet hiervoor zelf de nodige maatregelen treffen.

  • De gebruiker moet de rust van de buurtbewoners respecteren. Dit betekent dat er niet te veel lawaai mag zijn binnen het gebouw en in de buurt van het gebouw (de muziek mag dus niet te luid staan en er mag ook geen lawaai zijn op straat).

    Bij geluidsoverlast kan de politie de activiteit van de gebruiker stilleggen.

    Voor meer info: politiereglement: http://www.leuven.be/leven/veiligheid-preventie/

  • Elke gebruiker dient (indien van toepassing) zelf ‘Sabam’ (Belgische vereniging van auteurs, componisten en uitgevers) of de billijke vergoeding te betalen.

    ‘Sabam’ beschermt de rechten van de auteurs (www.sabam.be). De ‘billijke vergoeding’ is een compensatie voor uitvoerders en producenten (www.ikgebruikmuziek.be).

  • Elke gebruiker (individueel of in groep) moet een verzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid’ hebben afgesloten.

    De brandpolis van KRUUL voorziet ‘afstand van verhaal’ ten opzichte van de gebruiker. De gebruiker dient geen polis af te sluiten tot dekking van hun huurdersaansprakelijkheid.

    Het staat de gebruiker vrij om eveneens een ‘inboedelverzekering’ af te sluiten.

  • Indien gewenst kan eigen drank en eten worden meegebracht.

    Het schenken van sterke dranken (>20°) is niet toegelaten. Alcoholische dranken mogen niet worden verstrekt aan jongeren onder de leeftijd van zestien jaar.

    Als catering gewenst is, dient het exacte aantal gasten minstens 10 werkdagen van tevoren te worden doorgegeven. Als dit later gebeurt, bestaat de mogelijkheid dat Kruul niet meer in staat is om voldoende voorzieningen te treffen. Bovendien behoudt Kruul het recht om, in geval van een vermindering van het aantal gasten, toch het volledige bedrag in rekening te brengen.

  • Onmiddellijk na de activiteit zorgt de gebruiker ervoor dat de gebruikte lokalen volgens onderstaande lijst worden opgeruimd:

    - Grondig borstelen van de gebruikte lokalen, inclusief toiletten en gang.

    - Tafels en stoelen afwassen en afdrogen.

    - Tafels en stoelen terugplaatsen in hun oorspronkelijke opstelling.

    - Alle afval deponeren in de daartoe voorziene vuilnisbakken

    - Koelkast(en) leeg en netjes achterlaten

    - Alle eigen materiaal verwijderen (KRUUL kan niet aansprakelijk worden gesteld voor materiaal dat achtergelaten wordt door de gebruiker: niet voor mogelijke beschadigingen, noch voor diefstal).

    - Hal, gang en toiletten: vloer schoonvegen .

    - De onmiddellijke omgeving controleren en opruimen indien nodig (papier, sigarettenpeuken,...).

    Keuken:

    - Het aanrecht, de wasbak en de vloer volledig met nat poetsen en alle afval deponeren in de vuilnisbakken.

    - Koelkast(en) leeg en netjes achterlaten.

    - Alle elektrische toestellen uitschakelen.

    - Gebruikte keukenmateriaal, borden, glazen, kopjes en bestek afwassen, afdrogen en opbergen op de plaats en op de manier waarop ze werden aangeboden.

    BELANGRIJK:

    Reinigingsvoorschriften inox werkblad

    - Schoonwrijven met een zachte doek en een sopje. De wrijfbeweging uitvoeren in een willekeurige ronddraaiende beweging.

    - Oppervlak inspuiten met RVS reiniger, inwrijven, even wachten en met een zachte, droge doek uitwrijven. Let op: nooit een schuur- of polijstmiddel gebruiken! Nooit een schuursponsje gebruiken!

    - Vermijd agressieve onderhoudsproducten zoals chloor, WC-eend, zilverreiniger, Muscle, Cif, e.d.

    Wanneer de toezichthouder vaststelt dat aan deze verplichtingen geen of onvoldoende gevolg wordt gegeven, zal de gebruiker hiervan op de hoogte worden gebracht en zullen eventueel aanvullende kosten worden aangerekend.

    De gebruiker wordt verondersteld de lokalen in onberispelijke staat achter te laten (zie ook ‘algemene voorwaarden’). Indien de gebruiker deze verantwoordelijkheid zelf niet wenst te nemen, kan er een eindschoonmaak worden aangevraagd aan de prijs van € 50 per gebruikte verdieping.

  • De gebruiker mag de lokalen, het materieel en de apparatuur niet beschadigen. De gebruiker is zelf verantwoordelijk voor schade aan het gebouw of de inhoud (waarbij het niet uitmaakt of de schade is veroorzaakt door de gebruiker zelf of een medewerker of een deelnemer van de activiteit).

    De gebruiker moet elke schade onmiddellijk melden aan de toezichthouder en de kosten voor de herstellingen betalen.

  • De gebruikers zijn er toe gehouden, door het accepteren van de offerte of door het inschrijven voor een event van Kruul, dit reglement na te leven.